18.2.09

palikoita pinoon

Aamulla tapaaminen koulun rehtorin kanssa. Huolta ylimaaraisen englannin opetuksen tasosta, historian opetuksesta ja vahan muistakin asioista. Tietojen ja mielipiteiden vaihtoa, vuorovaikutusta. Ymmarrysta ja tosiasioiden tajuamista. Suunnitelmat tulevalle syksylle saivat pohjan.

Pari tuntia tasta toinen tapaaminen. Kansainvalisia naisia, joukossa uusia naisia. Keskustelua kouluista, opetuksesta.Vaihtoehtojen miettimista. Paikallinen, kansainvalinen koulu vaiko sisaoppilaitos.Uusia vinkkeja ammatinvalintakysymyksiin. Tyollistymisesta nailla markkinoilla. Puhetta ristipistoista, neulomisesta, virkkauksesta ja korujen tekemisesta (!!!!!!). Uusia palikoita arkeen. Uutta innostusta.

Jos ensimmainen vei energiat, toi toinen tapaaminen ne energiat takaisin. Hyva paiva!

10 comments:

violet said...

Löysitkö jonkun toisen korujentekijän vai asiakkaita?
No, pääasia että palautti voimat ekan tapaamisen jälkeen. Meillä on usein myös mielessä että onko poikien koulu hintansa arvoinen, sittenkään...

pikkujutut said...

Violet, no koruntekijan, jolla on ollut oma mallisto ja nayttelyita..taytyy viela kysella tarkemmin.

Meilla hintalaatusuhde taitaa olla kohdallaan. Ei kallis mutta sisalloltakaan ei voi paljon vaatia vaikka onkin yksityinen koulu.Tilanne nyt sellainen, etta on vakavasti harkittava lisaopetuksen jarjestamista jotenkin.

ammis said...

Voimia arkeenne. Tosi kiva kuva!

pikkujutut said...

ammis, kiitos :).

Merja said...

Harmi jos opetuksesta pitää kantaa huolta. Meillä on parhaillaan menossa pähkäily siitä jatkavatko kaksoset yksityisessä tarhassa vai menevätkö ensi syksynä julkiseen kouluun kuten siskonsakin. Kannatan kyllä periaatteessa julkista opetusta, sikäli kun taso säilyy suhteellisen hyvänä.

Toivottavasti tapaaminen poiki korubisneksiä. Teet kyllä hienoja.

Jael said...

Ihana kuva! Hyvä että toinen tapaaminen antoi positiivista energiaa:-)

mizyéna said...

Ihanaa, kun sait energiat takaisin ja kivaa kun löytyi toinenkin korujen tekijä.

Harmillinen tuo koulujuttu. Täällähän "kaikki" käyvät lisäopissa. Hyvät sekä huonot.

pikkujutut said...

Merja,opetus taalla perustuu siihen, etta lasten tulee oppia ulkoa asiat, ei ymmartamalla.Tuolle asialle ei koulussa voi mitaan joten sita ymmarrysta on sitten laajennettava kotona. Konkreettinen huoli on sitten englannin kielen kohdalla. Opettajille se on toinen kieli ja virheita tulee ja ne siirtyvat eteenpain koko luokalle.Kielioppia kasitellaan vahan.

Yaelian, palautti ainakin paivan tasapainoon :).

Mizyena,tiedossahan tama on ollut koko ajan, paikallinen yksityiskoulu, ei kansainvalinen, joten ihmeita ei voi edes odottaa. Enka nyt kylla ole edes varma onko takalainen kansainvalinen koullu yhtaan sen parempi. Tietyt asiat ovat samoja olipa koulu mika tahansa.Ulkoaopettelu kuuluu tahan kulttuuriin ja siita poispaaseminen ymmartamisen opettamiseen on pitka matka opettajille kuljettavaksi.

Lisaopetusta taytyy jatkossa antaa englannin kieliopissa, ehkapa myos ranskassa ja tietysti suomea on nyt tehostetusti harjoitettava.Ymparistooppi taytyy tsekata. Mutta ensi vuoden opettajista ei ole viela tietoa, sillakin on merkitysta.Jos lykastaa, ei tarvitse panostaa kuin suomen kieleen.

mizyéna said...

Musta olisi myös hyvä, jos kielten opettajat puhuisivat kieltä äidinkielenään. Meillä näin on ranskanopetuksessa mutta ei englannin.

Tuleeko lapsillesi siis paljon ulkoaopeteltavia läksyjä? Millaisia?

Mä olin jotenkin kuvitellut, että lapsesi ovat kansainvälisessä koulussa :)

pikkujutut said...

Mizyena, lasten koulussa on foreign system missa on ulkomaalaiset lapset, ulkomailta palanneet paikalliset, joiden arabian luku-ja kirjoitustaito on ikatasoaan huonompi. Lisaksi engalnti tassa systeemissa paikkaa opetuksessa ilmenevat aukot (nain siis pitaisi).

Opetus tapahtuu englanniksi kokonaan, lukuunottamatta kielia, joten opettajien kielitaito heittelee.

Opetus itsessaan perustuu joidenkin asioiden korostamiseen ja kun ne otetaan irti kontektistaan,eivat paljoa avaudu.Tyyli on _hauki on kala_ mutta millainen, missa, etc..jaa opetuksesta pois. Suppea sisaltoista.

Ensimmaisella luokalla lukemaan opetellaan ulkoa, ei niin kuin talla hetkella opettelevat aanteiden avulla KG:lla.Ensi vuonna poikanen siis kirjoittaa 10 kertaa jonkun lauseen kotona vihkoon ja seuraavana paivana opettaja pitaa sanelun kyseisesta lauseesta.. Hukkaan siis menee hyva alku KG:lla.