29.6.10

reality check up

Yleistetty lähtökohta:
Suomessa on tympeät myyjät, palvelua ei saa.Muilla mailla vierahilla on niin auttavaisia ja ystävällisiä myyjiä. Ja ne nuoret, ne eivät sitten osaa käytöstapoja, ei ollenkaan.

Tänään,
nuorisoliikkeessä:
Nuori, naismyyjä hymyillen: Hei, kuinka voin auttaa ?

etnisessä ruokakaupassa:
me: Hei
myyjä, vilkaisee olkansa yli: ---
me: Kiitos ja näkemiin.
myyjä istuu kassalla,käsi poskella:---

Voi olla, että meiltä löytyy useampi koru tänä kesänä mutta se tietty kastike jää kaupan hyllylle.

4 comments:

Vilijonkka said...

Hih, tästä aiheesta juttelimme tänään lasten kanssa. Kävimme joitain päiviä sitten Fiskarsissa ja poikkesimme satunnaisesti kahteen pieneen verstasmyymälään. Kummassakaan myyjäkäsityöläiset eivät tervehtineet meidän liikeeseen tullessa, eivät edes kohottaneet katsettaan työstään eivätkä vastanneet meidän tervehdyksiin ja sama toistui pois lähdettäessä. Lapset olivat ihmeissään. Sen sijaan Cittarin kassa otti aktiviisesti kontaktia lapsiin, vaikkkei se hänen henkilökohtaista palkkaa yhtään lisännytkään. Outoja juttuja taas.

Kirjailijatar said...

Kertoo vaan siitä, että kaikki on kiinni ihmisistä, ei kulttuurista. Jotkut ihmiset ovat ystävällisiä ja osaavat palvella asiakkaita, toiset eivät.

Anonymous said...

On hyvä juttu aina kun pääsee yllättymään, oli se sitten miten hyvänsä.....

pikkujutut said...

Vilijonkka, nämä ovat niitä ensi kokemuksia taas suomalaiseen menoon.Lapset ovat meilläkin kommentoineet näitä myyjiä, samaan tapaan kuin teillä.

Kirjailijatar, jotkut ovat syntyneet asiakaspalvelijoiksi, kyllä. Jokainenhan peilaa toisia omista lähtökohdistaan mukanaan se kulttuuriperimänsä sekä ikäkulttuurinsa.Toiset vain osaavat katsoa laajemmin.
(olipa nyt sekavasti sanottu, mutta toivottavasti sait selvää).

Pilomaja, omat ennakko-odotukset olivat tuossa etnokaupassa toisenlaiset, siksi olimmekin vähän puulla päähän lyötyjä kun tiskin takana ei oltukaan iloisia.