19.4.10

observation


Tämän kuluneen ajan jakson, alkaen syyskuusta tähän päivään, aikana olen kadottanut muistini. Ainakin osittain. Unohdan niitä arkipäivän pieniä asioita, joita olin ennen hyvä muistamaan.
En tiedä onko tämä pysyvä tila vai jokseenkin pitkäkestoinen häiriötila.
En tiedä pitäisikö huolestua vai ei.

Vai onkohan syynä se, että entinen listaihminen on unohtanut kaikenmoiset listat ja kuormittaa nyt aivojaan ylirasitukseen saakka pienillä ja vähän suuremmilla asioilla. Jokatapauksessa nyt on se aika vuodesta, että on kaivettava sekä vihko että kynä esille ja aloitettava listojen rakentelu. Kaiken varalta.

Jokavuotinen tapa on onneksi jättänyt aivojen muistiin jäljen ja niinpä otsikot tulevat selkärangasta. Vihkon takakanteen kirjoitetaan Suomeen. Etukanteen otsikoksi tulee Suomesta. Sitten mietitäänkin mitä niiden alle kirjoitetaan...

8 comments:

Jael said...

Listat ovat kai hyviä,pitävät muistissa menneet asiat,ja tulevatkin.

Vilijonkka said...

Mieheni on kova laatiman listoja, ilmankos hän muistaa asiat minua paremmin. Minä kirjoitan usein kauppalistan, jonka yleensä unohdan kotiin.

Muistinmenetyksestä sellainen kokemus, että kolmannen lapsen mentyä kouluun en enää muistanut mitään arjen asioita. Olen edelleenkin kaikesta pihalla. Se oli kerta kaikkiaan liikaa. Eli onko sulle yhtäkkiä tullut jokin uusi iso asia hoidettavaksi joka syö muista asioista likaa energiaa?

Tsemppiä listojen laatimiseen! Niitä täälläkin tehdään, hieman filosofisemmalla tasolla tosin. Mistä pidämme, mitä haluaisimme...

Kirjailijatar said...

Minä en laadi yleensä vapaalla listoja, mutta töissä joudun kiireisinä aikoina turvautumaan niihin. Tuntuu, ettei pää millään kestä sitä informaatiotulvaa ja muistettavien asioiden määrää.

Mutta kyllä minäkin pakkauslistoja joskus teen. Että muistan kaiken. Jo jospa sinulla on liikaa kaikkea ja siksi muisti pätkii. Minullakin se pätkii kiireessä ja silloin kun on liikaa muistettavaa. Jos joskus muutenkin :)

Merja said...

Mun mieheni rakastaa listoja. Minä en, kun olen sitä mieltä että jos listoja tehdään niin pitäisi sitten myös muistaa listoja toteuttaa..

Huono muisti on ollut mullakin jo vuosia vaivana. Kait ne oli ne yövalvomiset lasten kanssa mikä vei parhaan terän päästä. Mutten enää kyllä edes haikaile paremman muistin perään, kirjaan vain jutut ylös kalenteriin (ja yritän muistaa katsoa sitä).

Anonymous said...

Hah, hah, naurattaa toi Merjan loppukaneetti! Mä unohdan usein katsoa kalenteria ja olen koettanut käyttää kännyn muistuta- toimintoa. Mutta useimmiten unohdan laittaa jutut sinne kännyyn.

Mutta - vanha sanonta kuuluu, että ahkeralla äidillä laiskat lapset (vai oliko se toisin päin se sanonta, hmmm - ai miten niin muisti pätkii?).

Meillä huonomuistisellä äidillä on omatoimiset ipanat. Lapset on tajunneet, että kantsii pitää mielessä omat hammaslääkäriajat, synttärikutsut, koulun lippulappusten aiheuttamat toimenpiteet.

Hauskaa listanlaadintaa,

Lempi Sveitsistä

Pikkusisko said...

Minä teen töissä listoja, kotona niiden tekemisestä huolehtii mies... Muisti menee minullakin. Eilen olin paniikissa, kun en millään saanut mieleeni sanaa nyyttikestit.

Juju said...

Ettei vaan olis ilmiö nimeltä system overload, ylikuormitus ja sressi. Silloin minulla pahiten putoilee.

pikkujutut said...

Yaelian, kunhan nyt edes ne tulevat :).

Vilijonkka, heittäydyin taivaanrannanmaalariksi :). Lopetin kaikki vapaaehtoistyöt ja muut velvoitteet,lieneekö syynä se että nyt on aikaa ajatella enemmän :). Viimeisin suuri asia oli 2006 kesällä sota, 2008 sisällissodan uhka ja nyt sitten on vaan uhka molempiin, joten voi olla että takautumia on alitajunnassa..

Taidamme siirtyä teidän tavoin uudelle tasolle listan laadinnassa.Oikein mukavia hetkiä listan teon parissa.

Kirjailijatar, oi, töissä ollessa listoja oli pakko olla.muuten olisin ollut hukassa. Matkalistoja laatiessa alkaa jo vähän irrottautua ja aloittaa matkaa hissukseen.

Merja, olen pienentänyt kalenterin paksuutta jo reippaalla kädellä kun en ikinä muista katsoa sinne :). Nyt vain merkkaan menneet jutut muistiin.

Lempi, heh heh, sielläkin samaa rataa. kännykkää en ole vielä hoksannutkaan käyttää, hhmmm..Juu, tottakai, muistavat lapset.

Pikkusisko, en muuten ole koskaan nähnyt miehen tekevän mitään listaa..tai ehkä joskus kauppalistaa. Nyyttikestit..minulla oli hakusassa tänään puolikieli eli kielipuoli..

e/t/h, on varmaan juuri se, pitkäkestoinen, joka nyt pääsee ulos..mutta kyllä tämä taas tästä.